i'm a married super woman!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

my first child

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Saturday 20 June 2015

2nd pregnancy

4 weeks...
Check upt..samar double line.Alhamdulillah...x nak terlampau excited lg..just berjaga-jaga je..Pulaknya masa tu tgh mggu jaga bdk2 exam PSPM 2 dah...final week exam..maka wat lek je la..

5 weeks..
Travel dr Pahang ke Klate...berdebar jgk..sbb kandungan masih baru..just aware kot2 bleeding.masa tu abg hntar aku balik pasir puteh je since dy akan g marking pper kat kl selama seminggu..sepanjang kat umah ma aku mcm x de sickness langsung..just pening kepala dan dilanda kemalasan yg amat sgt.

6 weeks..
Abg dah balik dr kl..esoknya kami sambung travel ke kedah plak..nk balik langkawi..seminggu lebih d langkawi..masa ni dah start sickness..mual2 dan start muntah sekali..tp tu je.masih berjga-jga..terliur nk join hubby ngn adik2 ipar main bowling..tp mampu tgk je la.risau baby..

7 weeks..
Travel balik kelantan semula dan get ready balik pahang sbb cuti sem dh nk abes..huhu..sedihnya..xde muntah jgk mggu ni..

8 weeks..
Alhamulillah kami selamat smpai ke pahang semula dan dipermudahkn urusan..nasib baik no bleeding lg this time..risau jgk sbb selalu duk travel jauh je d awal kehamilan ni.teringat yg masa adleena dulu aku bleeding kuar fresh blood n spotting lebih kurang seminggu masa aku 7/8w la jgk..doc ckp it was a threat to miscarriage.
Nauzubillah...
Ok..so this time, aku mggu ni terus g check d klinik hidayah to confirm my pregnancy..yes.alhamdulillah..confirm 8w of pregnancy..scan pun dh nmpak baby dan dah boleh nmpak dy punye heartbeat..hello sweetheart!!kakak excited dpt tgk baby..hehe.esoknya ak jgk terus ke kk gambang utk buat buku merah..

9 weeks..
Muntah2 dan loya dr tghari sampai ke ptg...pg bloated je.. tp x kerap sgt muntah.adleena muntah2 n cirit birit mggu ni..abah dy pun muntah2 jgk..and abah tbe2 allergy dgn kari dan char kuew tiow.padahal tu makanan faveret dia tu..sebut je pun dh nk muntah..hehe..ak x alahan apa2 makanan lg setakat ni..cuma loya bila terlalu lapar.tp aku still x start memasak lg..ohh ye..alahan masuk dapur agaknye.. 😜

10 weeks..
Family mertua dr langkawi dtg utk daftar kak chik masuk uitm kampus kuantan..duk sini hampir seminggu jgk..dalam masa tu sekali je muntah teruk..masa tu lpas maghrib..habes kuar sume apa yg dimakan ari tu.huhu..
Tapi mggu ni aku cuba masuk dapur jgk..goreng mee buat breakfast sekeluarga.pecah rekod x pnah masak dh lpas terus hilang mood masuk dapur bila pegnen.hehe..

11 weeks..
balik kampung d pasir puteh..kak aniey buat akikah utk yaya..masa ni wat kambing...mcm2 mkanan ada..aku just contribute puding triffle..haha.jadi la tu..best sgt leh jumpa family kumpul ramai2 walaupun ak balik 3 hari je sbb weekend.bkn cuti panjang pun..huhu.loya je minggu ni..sedara mara makin ramai yg tau ak dah pegnen..mggu ni jgk aku di minta ke klinik kesihatan utk minum air gula.semoga dipermudahkn la..malas kalau lekat gdm awal2 kandungan ni.

12 weeks..
Dah start bln ramadhan..mula2 tu risau jgk nak poser sbb alahan nak muntah aku akn jadi teruk bila lapar..tp Alhamdulillah.semuanya dipermudahkan...ak mampu berpuasa dgn sebaiknya..first ramadhan je muntah teruk after sahur..maybe perut terkejut awal pg mkn nasik dh.hehe..mggu ni family kak long dtg umah sbb hantar syahmi nk masuk kolej komuniti kuantan..mggu ni aku g check up kat kk.berat bdn naik 100g je sejak awal ngandung..ceh..baru 40kg..huu..cane nk naikkn berat ni.

13 weeks..
Dapat result minum air gula ari tu..and bacaan aku adalah 7.8..erk..atas pagar..normal blood is below 7.8 after minum air gula..haih..so aku kna la g buat Bsp setiap 2 mggu smpai la bersalin..huwaa...lama lg tu..tp postive side nya, x perlu lg minum air gula yg x best giler tu.haha..yg lain, just perlu control diet supaya x selalu merah..nnti kena cucuk insulin.mtk dijauhkan..aku takut jarum..apatah lg nk cucuk diri sendiri..huhu.

Minggu ni jgk aku g klinik hidayah utk check knapa aku asyik rasa menyucuk di ari ari especially waktu pg..x leh nk jln laju2.penat skit menyucuk.. (padahal sbb ak nk g scan jgk nk tgk baby) haha...nk tgu scan di kk lg 2 mggu.lambatnye... so bila pegi klinik, doc ckp maybe sbb ak terlampau penat,n selalu kna jalan jauh...n sbb aku batuk teruk jgk minggu ni..smpai dh kna radang tekak..doc nasihatkn jgk, ambil air masak bnyak2 n kurangkn kerja n angkat benda berat..so pasnih,adleena dukung dgn abah je la ye..😘😘
hasil scan, nmpak adik baby terlalu aktif dan sihat.alhamdulillah..dy asyik duk gerak2,pusing merata dan melompat dah..ada sekali tu dy pandang camera..mcam tau2 je mama dtg skodeng dy..hihi..hai baby...semoga baby sihat di dalam sana..mama abah kakak love u... ddoc ckp dy aktif maybe sbb dy tgh lapar dh tu..yelah dh ptg bln ramadhan..sabar ye baby,pas buka mama bg awk mkn bnyak2.

No comments: