i'm a married super woman!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

my first child

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Friday 15 October 2010

sakit penghapus dosa??

gambar sekadar hiasan~~

simpton-simpton nk demam selsema berlanjutan selama 3 hari..
bangun pagi..terasa pedih dan gatal di tekak..pedih di dalam hidung.
.beberapa pil sudah melalui kerongkongku..
panadol(paracetamol),vitamin B+C complex,dan jugak ubat selsema..
tak dilupa 'kotyot'(lupa nama saintifiknye... ;p)->alaa..yg tampal2 kat dahi mcam yg ca ya nun alif pakai bile kalah judi tu..
juga balm berangin untuk melegakan selsema..letak dkat dahi,hidung,tekak dan jgk tapak kaki sebelum pkai stoking(petua dr ma,thanx ma.lap u!)

mereka mengajak keluar pg td..aku x larat..kepala terasa sngt berat..ditambah ngan heater n boiler yang rosak..cuaca sejuk dengan hujan renyai-renyai membasahi bumi york..sesungguhnye aku tekad menolak untuk keluar..walaupun hati sgt teringin..dh lame rasenya x outing ngn dyorang..rinduu..

apakan daya..mereka ke outlet katanya..sekadar berjalan-jalan untuk keluar dari umah yang terasa kepam tanpa pemanas udara..
ku tolak perlahan-lahan daun pintu rumah setelah melambai mereka yang berlalu pergi..
ku tarik selak pengunci berantai..aku melangkah dgn longlai ke arah dapur..
tekak terasa loya x berselera..ku capai periuk kaca kecil..terfikir nk masak apa dengan seberapa 'instant' yg boleh..akhirnya..sebagai orang yg sakit..aku gagahkan juga menyiapkan semangkuk bubur nasi instant bersama se'mug' nescafe panas..

sedikit sahaja mampu ku telan.cukuplah...sekadar untuk mengalas perut sebelum mengambil ubat..setelah itu..pantas je ku menyelinap kan diri ke dalam duvet yang empuk dan tebal untuk memanaskn badan..selesa sekali..aku tidak mampu tidur..mungkin kesan caffein di dalam nescafe itu terlalu kuat untuk memaksa aku berjaga..

ku capai komik...melayari internet..check email dan fesbuk..
chatting...akhirnya aku terlelap..aku tidak sedar bila mereka pulang..seingat aku,,aku tidur setelah solat asar td..nyenyak sungguh..sedar2 je dah nk masuk maghrib..aku turun untuk dinner bersama mereka..terasa segar sedikit badan setelah berpeluh..mungkin demamku dh kebah..aku happy biarpun hidung masih berair..xpe..alhamdulillah..

betapa aku terasa menghargai kesihatan yang ade..menyedari kekhilafan diri sebagai khalifah Allah..Sakit dan musibah yang menimpa seorang mukmin mengandung hikmah yang merupakan rahmat dari Allah Ta’ala..

Hikmah disebalik sakit dan musibah diterangkan Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam, dimana beliau bersabda:

Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.

(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571).

Tidaklah seseorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah-gulanan hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya”. (HR. Bukhari no. 5641).

Tidaklah menimpa seorang mukmin rasa sakit yang terus menerus, kepayahan, penyakit, dan juga kesedihan, bahkan sampai kesusahan yang menyusahkannya, melainkan akan dihapuskan dengan dosa-dosanya”. (HR. Muslim no. 2573).



No comments: