i'm a married super woman!

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

my first child

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday 18 July 2013

kelahiran puteri pertama kami

Bismillahirrahmanirrahim... 

Assalamualaikum w.b.t.. dengan ini diisytiharkan, saya sudah selamat bergelar mama kepada seorang puteri yang sangat comel pd minggu lepas.. 


Ya Allah..terasa sesangat bersyukur kerana penantian kami selama ini akhirnya berakhir. Selama ini banyak pengalaman kelahiran yang kubaca di dada-dada blog orang..ternyata pengalaman sendiri agak berbeza dan sesungguhnya aku bersyukur kerana segala-galanya telah dipermudahkan.. Alhamdulillah..

Tanggal 8 July 2013(Isnin), aku masih belum merasakan tanda-tanda kelahiran.. namun begitu, kerana aku ada pregnancy diabetic, aku diwajibkan untuk menyerah diri ke hospital untuk bersalin pada tarikh due (EDD).

My hubby menemankan aku untuk check up dan menyerah diri ke Kota Bharu Medical Centre (KBMC) pada pagi itu.. hari tu aku sempat jugaklah buat kronologi dengan mata x lepas pandang dari jarum jam hospital..hehe.

okay,here we go..

10.30 pg - kami tiba di KBMC dan segera menguruskan hal-hal pendaftaran.. seperti biasa, aku disuruh untuk kencing, diambil timbangan berat, serta maklumat peribadi kami isi di dalam satu borang kuning.kemudian, kami diminta untuk menunggu doc in charge, Dr lily yang telah aku booking di ruang menunggu bersama-sama dengan pesakit luar yang lain..

12.00 tgahari- kami masuk ke bilik dr lily. scan dibuat.. aku agak gementar dan cuak apabila diberitahu yang bayi kami agak besar iaitu seberat 3.45kg dan air ketuban di sebelah kanan perut aku boleh dikatakan berkurang ataupun tiada langsung kerana saiz bayi yang sudah padat di dalam perut comel ku ini.

12.20 tghari - aku dibawa ke labour room sementara menunggu bilik wad yang lain yang sudah pun penuh. di situ aku nurse membuat ujian ctg untuk mengesan dan memantau degupan jantung bayi. ujian ctg itu berjalan selama setengah jam dan suamiku memang sentiasa setia menunggu di sebelahku.

1.10 tghari - doc lily datang melawat aku di labour room untuk check bukaan. pada masa tu, sakitnya hanya Tuhan yang tahu bagaimana rasanya diseluk dr bawah oleh tangan seseorang.. sempat lagi doc tu berlawak denganku, sakit ke?ini baru sikit..hehe.. ooohhh..no.. and..as the result, she said, it's already 4cm opening! eh?? eh?? i was like, seriously?? doc tanya, betul ke awak x rasa sakit pape sebelum ni?betul la doctor..xkan la saya nak tipu..

and the doc immediately called the nurses supaya tahan aku terus di labour room. aku xkan di induce kerana opening sudah 4cm..hanya menunggu contraction yang lebih kerap untuk aku bersalin. 

aku yang agak terpinga-pinga boleh pulak reply padanya, doc, boleh tak saya nak pergi lunch dulu?lapar la...after short discussing, she allowed me under one condition, makan di cafe sahaja dan terus naik ke labour room after lunch.
i agreed. then aku dan suami terus menuju ke cafe untuk lunch.. honestly, apabila sampai je di cafe, aku terus kehilangan selera apabila memikirkan yang aku bakal bertarung sebentar lagi.. hanya sedikit nasi yang sempat kujamah.selebihnya,haruslah anam yang habiskan.hehehe.. lepas lunch, kami bergerak mengambil kelengkapan aku dan baby dari dalam kereta dan kami sempat melangkah ke surau dahulu memandangkan sudah masuk waktu zohor..

2.00 ptg - aku dan suami kembali masuk ke labour room.. doc lily datang untuk melihat keadaanku.. kemudian, air ketubanku dipecahkan dengan menggunakan sejenis alat yang panjang dan tajam di hujungnya..terasa cecair suam mengalir perlahan-lahan setelah kantung ketubanku dipecahkan.

2.10 ptg - tanganku dimasukkan jarum dan air disambungkan ke tanganku.. aku agak tidak selesa kerana aku memang pantang kalau benda-benda seperti itu berada dan dimasukkan ke mana-mana anggota tubuhku.

2.15 ptg - agak cepat, tapi itulah first contraction yang dapat aku rasakan. sakitnya agak mild, tapi cukup untuk membuatkan ku mengeluarkan air mata pertama. tangan suami ku genggam erat. dia mula cuak melihat aku menangis.. pada waktu itu,walaupun sakit, aku masih sempat mencapai henfon untuk menghantar sms kepada adik beradiku yang lain..

2.30 ptg - 2nd contraction dirasakan..aku ingatkan ini akan berlaku untuk setiap 15 minit pada awalnya. tapi aku silap, selepas 2.30 ptg, contraction semakin kerap terjadi dr 5 minit hinggalah ke setiap minit.. nurse datang untuk menanyakan adakah aku mahu di suntik ubat penahan sakit. aku jawab aku masih mampu bertahan. 

3.30 ptg - contraction yang semakin kuat, aku meminta suamiku memanggil nurse untuk diberikan ubat penahan sakit. doc datang untuk memeriksa bukaan sekali lagi. katanya, bukaan sudah mencapai 6cm. aku tidak lagi boleh disuntik. aku hanya dibenarkan untuk menyedut ubat pelali penahan sakit setiap kali contraction datang. tangan suamiku ku genggam dengan sangat kuat setiap kali sakit itu datang. pagar katil juga sudah dijadikan tempat aku berpaut. zikir-zikir untuk memudahkan bersalin semakin kerap aku bacakan. suamiku juga sudah tidak tenang dalam pembacaan surah maryam yang dibacanya dengan sebelah tangannya kugenggam kuat.

5.00 ptg - doc lily datang lagi untuk memeriksa bukaan. pada waktu itu, bukaan sudah mencecah 9cm.. namun doc lily masih menunggu sehingga aku rasakan seakan-akan untuk meneran. katanya kebiasaan untuk bersalin adalah apabila bukaan mencecah 10cm. pada waktu itu, aku sudah menggigil kesakitan dan peluh sudah basah di seluruh tudung dan baju yang kupakai.

5.20 ptg - kesakitan sudah mencapai kemuncak.aku merasakan hampir putus pinggangku..entah sudah berapa banyak cecair (darah ataupun ketuban) yang keluar dari bawah yang kurasakan. ianya bercampur baur dengan peluhku yang sudah semakin banyak. kesakitan yang teramat membuatkan aku semakin menggigil..doc lily dan nurse-nurse lain sudah masuk ke bilik untuk menolong proses bersalinku.aku disuruh meneran sekuat hati apabila contraction datang.

suamiku di sebelah sangat memberikan sokongan dan masih tidak melepaskan genggaman tanganku. aku disuruh untuk meneran tanpa putuskan nafas..berkali-kali cubaan dibuat..sehingga semakin ramai nurse yang sudah menjerit-jerit memberikan sokongan agar aku terus meneran. 

6.05 ptg - tepat jam itu, aku selamat melahirkan seorang bayi perempuan yang sangat comel. sebaik sahaja bayi keluar, doc lily telah meletakkannya di atas perutku dan menanyakan aku jantina bayi itu..aku yang separa sedar akibat terlebih menyedut ubat penahan sakit, hanya mampu tersenyum setelah melihat bayiku.. 

6.45 ptg - aku kemudiaannya dihantar ke bilik setelah luka dijahit. bayiku dihantar ke bilik selepas dicuci dan dimandikan.. hanya Allah yang tahu perasaanku sewaktu melihat bayiku kali pertama.. 

sesungguhnya aku sangat bersyukur. bayi perempuanku selamat dilahirkan tepat jam 6.05 ptg tanggal 8 july 2013, seberat 3.15kg, dan 52 cm.. ^^
Benar kata orang, serasanya hilang seluruh kesakitan bertarung nyawa untuk melahirkan bayiku setelah mendengar tangisannya buat kali pertama. Suamiku juga menangis terharu melihat bayi kami..hehehe..

Bayi perempuan pertama ini kami namakan Annur Adleena bt Mohd Khairulanam.. semoga anakanda menjadi anak yang solehah, menggembirakan hati mama dan abah dan diredhai Allah hidupmu.. Aminn.. mama abah love u baby!! 
Annur Adleena sejam selepas dilahirkan.. :)

wajah bahagia seorang abah melihat bayinya..hehe




















2 comments:

~~PurPle LiLyth~~ said...

salam.....maaf bertanya, ok tak bersalin dgn dr.lily?die ok tak?
salam perkenalan

-leen-

Iesma said...

Salam.sis... nk tnya...mcm mana process.booking, kena bwak dokumen ape2 x..kena.booking dlu kan kalau.nk bersalin.kbmc...
0164159804